• info@catia-center.ir
  • 09392040844
  • ساعت کار: 09:00 الی 21:00

صفحه اصلی » مقاله کتیا » STL چیست؟ + روش تولید فایل های STL در ماژول STL Rapid Prototyping نرم افزار کتیا

STL چیست؟ + روش تولید فایل های STL در ماژول STL Rapid Prototyping نرم افزار کتیا

STL چیست؟ + روش تولید فایل های STL در ماژول STL Rapid Prototyping نرم افزار کتیا

STL چیست؟ + روش تولید فایل های STL در ماژول STL Rapid Prototyping نرم افزار کتیاReviewed by catia-center.ir on Oct 17Rating: 5.0STL چیست؟ + روش تولید فایل های STL در ماژول STL Rapid Prototyping نرم افزار کتیافایل STL - به طور خلاصه یک فایل stl شامل داده ای است که طرح بندی یک شی سه بعدی را توضیح می دهد.این فایل ها معمولا به وسیله یک برنامه طراحی

فایل STL

نویسنده : مهندس محمود جغداوی

“برای بزرگنمایی تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید”

فایل STL چیست؟

به طور خلاصه یک فایل stl شامل  داده ای است که طرح بندی یک شی سه بعدی را توضیح می دهد.این فایل ها معمولا به وسیله یک برنامه طراحی  Computer-aided Design(CAD)به کمک کامپیوتر تولید می شوند. فرمت STL عمومی ترین فرمت فایل استفاده شده برای پرینت سه بعدی است. بوسیله نرم افزارهای رابط کامپیوتر و پرینتر سه بعدی، میتوان از این فایل خروجی جی کد برای پروسه چاپ سه بعدی گرفت.

 فرمت فایل STL به وسیله بسیاری از بسته های نرم افزاریی CAD تطبیق پیدا کرده و پشتیبانی میشود و امروزه برای نمونه سازی سریع، پرینت سه بعدی و تولید به کمک کامپیوتر به وفور استفاده می شود.حرفه ای ها و علاقمندان به چاپ سه بعدی، بطور مستمر از آن استفاده میکنند.

 

STL در کتیا

نرم افزار کتیا یکی از نرم افزارهای قدرتمند در زمینه تولید فایل های STL می باشد و بوسیله آن می توان فایل های STL بسیار با کیفیتی تولید کرد. اما برای رسیدن بهترین کیفیت در این زمینه لازم است تنظمیات و ویرایش هایی را بصورت دستی روی طرح اعمال نمایید

 

معمول فایل STL در کتیا به  آسانی تولید می شود

File – > Save As – > STL

این روش برای قطعات ساده قابل انجام می باشد

 

 

چگالی یا تراکم در STL

برای قطعات ساده نیازی به ترام یا چگالی بالا ندارید و حتی می توانید در صورت امکان تراکم را کاهش داد و به اصطلاح فایلی خشن با فرمت STL را تولید نمایید اما برای قطعات پیچیده تر (شعاع کوچک، سطوح پیچیده، منحنی ها و …) شما نیاز به تراکم یا چگالی بیشتری از نقاط خواهید داشت

بنابراین اگر فایل شما به اندازه کافی نرم و قابل قبول نباشد می توانید مانند تصویر زیر عمل نمایید

 

 

فعال سازی Licence

شما همچنین به فعال سازی Licence مربوط به فایل های STP در کتیا مطابق تصویر زیر نیاز خواهید داشت

 

 

شروع فرایند تهیه فایل STL

در ابتدا فایل CATPART را گشوده و سپس وارد محیط STL Rapid Prototyping شوید

 

 

نکته : اگر شما یک فایل مونتاژی دارید باید ابتدا آن را تبدیل به یکی فایل یکپارچه CATPART و سپس وارد این محیط نمایید زیرا فایل ها باید در این محیط یکپارچه باشند

مطابق تصویر زیر برای سفارشی سازی و نمایش مواردی مانند نقاط و مثلثها باید در قسمت تنظیمات ماژول lpdx گزینه های مربوطه مانند Vertex (نماش نقاط) و Triangles (نمایش مثلث ها) را فعال نمایید

 

 

ابزارهای کاری در این محیط

در ادامه تصویری از مهم ترین ابزارهای کاری در این محیط را می بینید

در ادامه توضیحات مختصری در مورد دستورات پرکاربرد و مورد اشاره در نوار ابزار این محیط را برایتان ارائه خواهیم داد :

 

دستور STL IMPORT

توسط این دستور فایل STL که قبلا تولید کرده اید را فراخوان نمایید

برای مطالعه گزینه های مختلف این دستور می توانید به این لینک رجوع نمایید

 

 

 

دستور Tessellation
این دستور برای تنظیم و مش بندی بکار می رود. برای کاربرانی که در زمینه FEA تجربه دارند ، این گزینه دقیقا مشابه همان ابزار ساخت مش در آن قسمت می باشد

برای کار با این دستور ابتدا بر روی مجموعه هندسی (Geometrical Set) و یا Body موجود در درخت طراحی کلیک نمایید و سپس در ادامه با انتخاب APPLY می توانید نوع مشی را که بصورت پیش فرض نرم افزار برای مدل شما تولید کرده را مشاهده نمایید و در صورت رضایت خاطر می توانید آن را ازمسیر File – > Save As – > STL ذخیره نمایید

 

 

نکته : شما می توانید دو یا چند Body مختلف یا اگر سطوح مختلفی دارید می تواید تعداد دلخواهی از انها را انتخاب کنید / اما نمی توانید دو مجموعه هندسی مختلف را انتخاب نمایید

شما همچنین می توانید توسط پارامترهای این دستور تا زمانی که به مش دلخواه خود دست پیدا نکرده اید تنظیمات انجام دهید

SAG
حداکثر فاصله بین مثل های مش را بوسیله این گزینه تنظیم خواهیم کرد

 

STEP
با این پارامتر می توانیم طول مثلث ها را کنترل نماییم

 

 

Grouped
در صورتی ک این پارامتر را انتخاب و سپس چندین بادی یا سطوح مختلف را مش بندی کنیم نتیجه خروجی به شکل یک مش واحد خواهد شد

Distinct
در صورت استفاده از پارامتر بالا و انتخاب چند بادی و یا سطئح مختلف ، خروجی هرکدام از آنها به صورت جداگانه ذخیره خواهد شد

 

دستور Interactive Triangle Creation
توسط این گزینه میتوانید مثلث های دلخواه را در نقاطی از مثلث های تشکل شده که احساس میکنید به ظرافت و تراکم بالاتری نیاز دارد را ایجاد نمایید
روش کار با این دستور به این شکل می باشد که شما بعد از اجرای دستور باید سه نقطه مختلف از مثلث ای مورد نظر در مش و یا نقاطی که از قبل ایجاد کرده اید را انتخاب تا از میان مثلث ها ، مثلث جدیدی ایجاد شود

 

دستور Information
توسط این دستور می توانیم اطلاعات مربوط به ابر نقاط را مشاهده نماییم
ابتدا دستور را اجرا و سپس فایل مش را انتخاب تا اطلاعات مربوط به مش در کادر دستور ظاهر شود

 

 

دستور STL Export
در نهایت بعد از مش بندی با دستور Tessellation می توانید با این دستور نسبت به گرفتن خروجی با فرمت دلخواه اقدام نمایید

 

 

Element
اگر شما یک یا چند مش دارید از طریق این قسمت می توانید آنها را انتخاب نمایید

File Name

در این قسمت مسیر ذخیره شدن فایل را تعیین خواهیم کرد

Axis System
در این قسمت می توانیم نوع محور مختصات دلخواه را انتخاب نماییم. معمولا می توان این قسمت را در همان حالت مطلق یا Current نگه داشت

 

 

 

 

اهواز - سالیدورکس اهواز - اموزش سالیدورکس اهواز - solidworks اموزش - کتیا اهواز 

رنگ قالب

نماد اعتماد درگاه Pay.ir