آموزش تنظیم بلوپرینت در محیط Sketch Tracer کتیا
طراحی بدنه خودرو کتیا
نویسنده : مهندس محمود جغداوی
“برای بزرگنمایی تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید”
معرفی محیط Sketch Tracer
محیط کاری Sketch Tracer کتیا بخشی از مجموعه طراحی سطوح CATIA یعنی Shape Design میباشد. این محیط شما را قادر میسازد تا طرحها، عکسها و یا هر نوع ترسیمه دوبعدی را وارد کرده و موقیعت و مقیاس آنرا در فضای سهبعدی تعیین کنید. سپس میتوانید از سایر محیطهای طراحی سطوح یعنی Freestyle، Generative Shape Design و Imagine & Shape برای ترسیم المانهای هندسی بر روی این طرحها استفاده نمایید. با این کار در واقع میتوانید از یک طرح دوبعدی (مثلاً یک تصویر سه نما) به یک مدل سهبعدی برسید
تنظییم بلوپرینت ها در نرم افزار کتیا
در این آموزش شما چگونگی وارد کردن و تنظیم بلوپرینت های مربوط به نماهای مختلف اتومبیل و سایر محصولات با طراحی پیچیده در محیط تخصصی Sketch Tracer در نرم افزار کتیا را خواهید آموخت
ابتدا طبق تصویر زیر وارد محیط Sketch Tracer میشویم
در زیر تصویری از این محیط مشاهده می کنید
در ادامه لازم است از طریق نوار ابزار Paintings و سپس دستور Cerative an Immersive Sketch نسبت به وارد کردن هرکدام از عکسها به ترتیب اقدام نماییم . مطابق تصویر نشان داده شده در زیر دقت نمایید که در پنجره این دستور حالت Set conical View را فعال نمایید
وارد کردن اولین بلوپرینت
همانطور که تصویر پایین ملاحظه می کنید در مرحله اول بر روی دستور Cerative an Immersive Sketch کلیک کرده و تصویر شماره ۱ که متعلق به نمای جلوی اتومبیل می باشد را وارد نرم افزار می کنیم. سپس در قسمت View نمای دید در ویوپرت نرم افزار را بر روی گزینه Left view تنظیم کنید. با این کار عکس وارد شده در نمای مناسب خود تنظیم خواهد شد.
در ادامه Manipulator و یا مکان نما که با رنگ سبز در تصویر مشخص می باشد را طبق تصویر تنظیم نمایید به شکلی که دقیقا در وسط خط قرینه عکس قرار داشته باشد سپس با استفاده از اطلاعات ابعادی موجود در عکس (که لینک دانلود آن در انتهای همین مقاله موجود می باشد) ، ارتفاع دقیق اتومبیل (۱۵۰۸) را در قسمت عددی Manipulator وارد و Ok نمایید
در پنجره گشوده شده همچنین می توانید از طریق گزینه Image نسبت به جایگزینی عکس فراخوانی شده اقدام نمایید
در تصویر زیر می توانید کاربرد هرکدام از قسمت های Manipulator را مشاهده می کنید
بلوپرینت دوم
در مرحله دوم این بار بلوپرینت شماره ۲ که مربوط به نمای جانبی اتومبیل می باشد را وارد نمایید و نمای Front View را انتخاب نمایید. سپس Manipulator را مطابق تصویر تنظیم نمایید و در انتها طول اتومبیل (۴۱۹۱) را در قسمت مربوطه وارد و Ok کنید
بلوپرینت سوم
در مرحله سوم نوبت به وارد کردن بلوپرینت مربوط به نمای پشتی اتومبیل می رسد. بلوپرینت را وارد کرده سپس نمای Right View را انتخاب نمایید. در ادامه نیز Manipulator را مطابق شکل تنظیم و سپس ارتفاع اتومبیل (۱۵۰۸) را در قسمت مربوطه تنظیم نمایید
انتقال بلوپرینت به محل قرارگیری اصلی خود
در انتها با بردن نشانگر موس در یکی از گوشه های بلوپرینت نمای پشت اتومبیل و سپس کشیدن تصویر نمای پشتی (فلاش های مشخص شده در گوشه ها) به قسمت مورد نظر ، بلوپرینت را در محل اصلی خود قرار خواهیم داد
آخرین بلوپرینت
در مرحله انتهایی نیز نمای بالای اتومبیل را وارد نمایید و سپس نمای Top View را انتخاب و مطابق تصویر تنظیم نمایید و در سپس طول اتومبیل (۴۱۹۱) را وارد و OK نمایید
حال بهتر است نگاهی به کاربرد چند گزینه ی مهم و کاربردی دیگر از این محیط نیز داشته باشیم :
View Selection : با انتخاب این گزینه نماد سبز رنگی از جهت دید در یکی از نماهای استاندارد محیط نرم افزار ایجاد خواهد شد (بطور مثال Right View) که با حرکت موس به هریک از قسمت های ویوپرت نرم افزار این جهت نیز به نمای استاندارد متناسب با قسمتی که نشانگر موس در آن قرار گرفته است تغییر حالت خواهند داد و بعد از یک بار کلیک چپ نمای مذکور برای ما فعال خواهد شد
View Modification : توسط این دستور می توانیم از بین دو نمای Prespctive و Parallel یکی را انتخاب نماییم. همچنین از طریق دایره سبز رنگی که در مرکز محیط نرم افزار ایجاد خواهد شد می توانیم میزان عمق تصویر و Prespctive بودن تصویر را بصورت دستی تنظیم نماییم
در ادامه می توانید بلوپرینت زیر را دانلود و از روی آن به تمرین در این محیط بپردازید
طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا – طراحی بدنه خودرو کتیا